Der er utrolig meget kostbar viden i kritik, og viden der ikke bliver omsat til læring og udvikling er værdiløs. At kunne håndtere kritik på en sund måde er en afgørende kompetence for fremtidens ledere og medarbejdere.

For både medarbejdere og ledere er det afgørende at kunne lytte og lære af kritik og feedback, uanset hvordan det er givet. Det gælder både pædagogen, som skal tage imod kritik fra forældrene, kundeservicemedarbejderen som skal lytte til kundens frustrationer, udvikleren, der skal forbedre og optimere i LEAN processen eller lederen, der skal give og tage imod medarbejderens feedback.

Det koster direkte på bundlinjen, når man ikke evner at tage imod, lytte til og håndtere den kritik og feedback, der bliver givet fra kunder, leverandører, samarbejdspartnere eller medarbejderne i organisationen. Det vil påvirke, ikke blot trivsel, kultur og samarbejdet internt, men også produktudviklingen, processer, brand, service, tiltrækning af den rette arbejdskraft og nye kunder.

Skab en sund Feedback kultur og et miljø, hvor udvikling er i fokus, og hvor man kan give en konstruktiv og nogle gange kritisk feedback, og hvor man føler sig tryg og værdsat nok til at turde være ærlig.

Kritik skal tages alvorligt – men ikke personligt

Så længe vi ikke forstår at håndtere kritik og feedback på en sund måde, forhindrer det os i at gro som mennesker og som organisation. Det komplicerer vores kommunikation, relationer, resultater og samarbejde. At kunne give og modtage kritik hensigtsmæssigt, er konflikthåndtering i forklædning. Kritik og feedback er med til at skabe gode og sunde relationer hele vejen rundt om et menneske, og derfor er det afgørende at mestre disciplinen.

En sund feedback kultur kendetegnes ved:

  • At formålet med kritik og feedback er klart for alle i organisationen

  • At der er defineret fælles spilleregler for at give og modtage kritik og feedback

  • At kritik og feedback har fokus på læring, udvikling og fremadrettede løsninger

  • At afsender tager ansvar for at feedbacken er brugbar for modtager

  • At modtager tager ansvar for at omforme kritik og feedback til noget brugbart

At kunne håndtere kritik handler ikke bare om at være åben og lytte. Der ligger en masse redskaber før det.

Få den nødvendige rådgivning, støtte og konkrete redskaber til at skabe en sund feedbackkultur og omsætte kritik og feedback til brugbar læring og udvikling.

  • Foredrag og workshops

  • Rådgivning og Sparring

  • Længerevarende integrationsforløb

  • Individuel og gruppe coaching


 Børsen: 19.04.2018

Børsen: 19.04.2018

 HK Septbermer 2018

HK Septbermer 2018

 HR CHEFEN, September 2018

HR CHEFEN, September 2018

 LEDERWEB

LEDERWEB