Der er utrolig meget kostbar viden i kritik, og viden der ikke bliver omsat til læring og udvikling er værdiløs. At kunne håndtere kritik på en sund måde er en afgørende kompetence for fremtidens ledere og medarbejdere. Skab en sund Feedback kultur og et miljø, hvor udvikling er i fokus, og hvor man kan give en konstruktiv og nogle gange kritisk feedback, og hvor man føler sig tryg og værdsat nok til at turde være ærlig.

Kritik og feedback bør ikke kun være noget, som bliver givet på den årlige MUS-samtale, men noget som bør gives, når det er relevant. Det er vigtigt for at kunne være konkurrencedygtige, innovative og succesfulde, og det er en vigtig kernekompetence for at kunne fastholde og udvikle de bedste og mest talentfulde medarbejdere. For både medarbejdere og ledere er det afgørende at kunne lytte og lære af kritik og feedback, uanset hvordan det er givet. Det gælder både pædagogen, som skal tage imod kritik fra forældrene, kundeservicemedarbejderen som skal lytte til kundens frustrationer, udvikleren, der skal forbedre og optimere i LEAN processen eller lederen, der skal give og tage imod medarbejderens feedback.

En nylig undersøgelse viste, at 95 pct. af de deltagende normalt fortæller til mindst én person, når de har haft en dårlig oplevelse med en virksomhed, og 54 pct. svarede, at de delte det med mindst fem personer. Det koster direkte på bundlinjen, når man ikke evner at tage imod, lytte til og håndtere den kritik og feedback, der bliver givet fra kunder, leverandører, samarbejdspartnere eller medarbejderne i organisationen. Det vil påvirke, ikke blot trivsel, kultur og samarbejdet internt, men også produktudviklingen, processer, brand, service, tiltrækning af den rette arbejdskraft og nye kunder.

Kritik skal tages alvorligt – men ikke personligt
Så længe vi ikke forstår at håndtere kritik og feedback på en sund måde, forhindrer det os i at gro som mennesker og som organisation. Det komplicerer vores kommunikation, relationer, resultater og samarbejde. Vi ved fra forskning at gode relationer er det vigtige i vores liv. At kunne give og modtage kritik hensigtsmæssigt, er konflikthåndtering i forklædning. Kritik og feedback er med til at skabe gode og sunde relationer hele vejen rundt om et menneske, og derfor er det afgørende at mestre disciplinen.

En sund feedback kultur kendetegnes ved:

  • At formålet med kritik og feedback er klart for alle i organisationen
  • At der er defineret fælles spilleregler for at give og modtage kritik og feedback
  • At kritik og feedback har fokus på læring, udvikling og fremadrettede handlinger og løsninger
  • At afsender tager ansvar for at feedbacken er brugbar for modtager
  • At modtager tager ansvar for at omforme kritik og feedback til noget brugbart – uanset hvordan den er blevet levere

Det nytter ikke noget, at vi kun kan håndtere det i en kursussammenhæng, eller når vi får kritik af folk, som har været på kursus, og som kender alle spillereglerne. At kunne håndtere kritik handler ikke bare om at være åben og lytte. Der ligger en masse redskaber før det.

Få den nødvendige rådgivning, støtte og konkrete redskaber til at skabe en sund feedbackkultur og omsætte kritik og feedback til brugbar læring og udvikling.

  • Foredrag
  • Rådgivning
  • Gruppe workshops
  • Coachings

 Børsen: 19.04.2018

Børsen: 19.04.2018

Læs i Børsen, hvordan du bliver klog af at modtage kritik.