Der er utrolig meget kostbar viden i kritik, og viden der ikke bliver omsat til læring og udvikling er værdiløs.

At kunne håndtere kritik på en sund måde er en afgørende kompetence for fremtidens ledere og medarbejdere.

For både medarbejdere og ledere er det afgørende at kunne lytte og lære af kritik og feedback, uanset hvordan det er givet. Det gælder både pædagogen, som skal tage imod kritik fra forældrene, kundeservicemedarbejderen som skal lytte til kundens frustrationer, udvikleren, der skal forbedre og optimere i LEAN processen eller lederen, der skal give og tage imod medarbejderens feedback.

Det koster direkte på bundlinjen, når man ikke evner at tage imod, lytte til og håndtere den kritik og feedback, der bliver givet fra kunder, leverandører, samarbejdspartnere eller medarbejderne i organisationen. Det vil påvirke, ikke blot trivsel, kultur og samarbejdet internt, men også produktudviklingen, processer, brand, service, tiltrækning af den rette arbejdskraft og nye kunder.

At håndtere kritik og feedback

Så længe vi ikke forstår at håndtere kritik og feedback på en sund måde, forhindrer det os i at gro som mennesker og som organisation. Det komplicerer vores kommunikation, relationer, resultater og samarbejde. At kunne modtage kritik hensigtsmæssigt, fremfor at tage den personlig, er konflikthåndtering i forklædning. Det er med til at skabe gode og sunde relationer hele vejen rundt om et menneske, og derfor er det afgørende at mestre disciplinen. At kunne håndtere kritik handler ikke bare om at være åben og lytte.

Fra feedback til feedforward

Vi lærer og udvikler os hele livet igennem, og vores hjerne gør det samme. Forskning viser, at hjernen vokser og udvikler sig mest, der hvor den allerede er stærk. Så når vi skal lære og udvikle os, så fungerer det bedst på et eksisterende fundament. Den viden skal vi bruge.

Som afsender skal vi sætte fokus på det, som allerede fungere godt og skabe refleksion, læring og udvikling. Så bliver feedback til feedforward.

Spil hinanden gode ved at sætte fokus på læring, udvikling og fremadrettede løsninger. Den bedste vej til gode resultater.

Få den nødvendige rådgivning, støtte og konkrete redskaber til at skabe en sund kultur og omsæt kritik og feedback til brugbar læring og udvikling.

  • Foredrag og workshops

  • Rådgivning og Sparring

  • Længerevarende forløb

  • Individuel og gruppe coaching


Søren Henriksen, Centerchef for ledelse og strategi
Ishøj kommune

“Der har været rigtig gode tilbagemeldinger fra alle, som fandt dine oplæg både inspirerende, lærerigt og brugbart i både arbejdsliv og privatliv.”

Nicolaj Holm Ravn Faber, Chief advisor at Danish Commitee for Health Education

“Maj Bjerre Tak for inspirerende oplæg. I dag arbejder instruktørerne videre med dine 'æbler'. Lige nu giver de hinanden gode råd til, hvordan man forbereder sig på at modtage kritik, så man får mest ud af den.”

Børsen: 19.04.2018

Børsen: 19.04.2018

LEDERWEB

LEDERWEB

HR CHEFEN, September 2018

HR CHEFEN, September 2018

HK Septbermer 2018

HK Septbermer 2018