Er du medspiller eller modspiller?

En “bedre feedbackkultur” er på agendaen hos mange virksomheder efter den årlige trivselsundersøgelse. Når vi taler om at forbedre feedback kulturen, handler det ikke nødvendigvis om at give mere feedback, men at give bedre feedback.

Feedback på arbejdspladsen skal være brugbar, relevant og værdifuld.

Uanset om det er på organisationsniveau, eller individuelt niveau, må man, før man giver en feedback, stille sig selv det spørgsmål: Hvad vil jeg/vi opnå med feedbacken?

Vil jeg løfte modtageren? Vil jeg løfte mig?

Hvis feedback skal skal flyde godt og have succes i organisationen, så skal den være brugbar, relevant og værdifuld - vel og mærket for modtageren.

Mange mennesker kaster om sig med feedback, fordi de har en mening og holdning til alt og alle, men det er ikke nødvendigvis en god strategi. Feedbacken bliver på denne måde funderet i, hvad afsenderen har brug for at sige, og ikke hvad modtageren har brug for at høre.

Når vi tager udgangspunkt i, hvordan vi kan løfte modtageren, så får vi et mere værdifuldt og relevant fundament for en feedback, som er brugbar og som bliver hørt.