Hvor er det pinligt!

For et par uger siden blev jeg inviteret i R4DIO studiet af "Det langsomme menneske" aka. Henrik Tingleff for at tale om, hvorvidt vores hastighed i dagligdagen har indflydelse på vores evne til at give og modtage kritik og feedback. Det i sig selv var jo en spændende udfordring, men det er faktisk ikke det emne jeg vil tage op i denne email.

I løbet af vores samtale kommer vi ind på, at det faktisk kan føles pinligt at blive kritiseret. Skam i forhold til kritik er faktisk ikke noget, jeg tidligere er gået ind i, men jeg tror faktisk, at rigtigt mange har det sådan. Det er de færreste, der kan li' kritik og da slet ikke foran andre.

Modtageren lukker ned
I min bog "FEED BACK - så du bliver hørt" skriver jeg om tre ting, der får modtageren til at lukke ned. Tab af mening, tab af tillid og den sidste er tab af identitet og status. Hvis man som modtager føler, at kritikken truer ens identitet, sikkerhed, status eller plads i gruppen - eller deres selvopfattelse og selvfølelse, så vil man lukke ned - og med det mener jeg, at man stopper med at lytte. Årsagen skal findes i de tre grundlæggende behov.

3 grundlæggende behov
Alle mennesker har brug for at føle sig som en del af en flok. Dernæst har man brug for at kunne bidrage til flokken, og så har man brug for at ens bidrag giver mening og værdi - både for en selv men også for flokken. Når man bliver kritiseret på sit bidrag, skaber det tvivl om værdien af ens bidrag. Og hvis ens bidrag ikke er værdifuldt, hvad betyder det så for min plads i flokken? Og hvis jeg ikke har en plads i flokken, hvad så med mig?

Kamp-flugt mekanisme
Kritik vil for de fleste modtagere trigge den reptile stress reaktion og aktivere kamp-flugt mekanismen. Enten går vi i forsvar, bliver lammet eller løber væk.

Så der er en grund til, at de fleste af os, ikke bryder os om at blive kritiseret, og der er også en naturlig årsag til, vi reagerer som vi gør.

Er du nysgerrig, kan du høre mere på "Det langsomme menneske" episoden fra d. 28.08.22.